Monday, May 14, 2007

Ontolica for MOSS 2007 RTM

Om de zoekfunctionaliteit van SharePoint optimaal te benutten heeft MondoSoft een add-on voor SharePoint ontwikkeld. Het product biedt een verbeterde Search UI aan bovenop MOSS 2007 search engine. MondoSoft geeft mensen de mogelijk om een cursus te volgen om met deze add-on kennis te maken. Dit voor een prijskaartje van €440. Na dit gelezen te hebben zullen we wel even zelf kennis maken :-)

Mijn ondervindingen :

Installatie
Het installeren had op 123 gedaan geweest als ik de gedownloade files eerst geëxtract zou hebben. (De Setup.exe wou nl. niet voltooien zonder errors) Zeer dom van mij :-) Ik heb geopteerd voor een automatische deployment van de feature aangezien dat de snelste en eenvoudigste manier is.

Ontolica bruikbaar maken
Dit was eveneens een eenvoudige opzet. Onder de 'Operation' tab in de Central Administration is een 'Ontolica for SharePoint' heading geplaatst. Van hieruit kun je de oa.Ontolica modules instellen. Men mag zeker de feature in de Farm Features niet vergeten te activeren.

Ontolica Feature
De Feature bevat een handleiding (AdministratorsGuide) van 221 pagina's. Het heeft me veel tijd gekost om het document globaal te lezen. In 't begin vroeg ik me af waarom Ontolica een verbetering zou kunnen zijn voor SharePoint maar na 'alles' doorgenomen te hebben moet ik zeggen dat het product voor sommige ondernemingen onmisbaar is! Hoewel ik nog niet van alle mogelijkheden gebruik heb kunnen maken, moet ik toegeven dat Ontolica een coole, krachtige tool is die SharePoint een zeker meerwaarde geeft. Hieronder zal ik een overzicht geven van enkele verbeteringen waarmee ik geëxperimenteerd heb:
  • Eenvoudige toevoegen van Search Tabs
  • Drill-Down properties: een mogelijkheid om een zoekopdracht te verfijnen
  • Search-Results actions: creëert een dropdownlist op elk item in de search result
  • Quick Filters: Dit vindt ik persoonlijk een nice-to-have! Deze koppelen een expressie aan de zoekopdrachten. Bij het aanklikken van de radiobutton/checkbox vindt er automatisch een PageReload plaats.
  • Sorting Properties: Deze geven de user de mogelijkheid om te sorteren op een bepaalde propertie. Standaard worden items gesorteerd op 'Relevance' / 'Date'. In een paar kliks kun je sorteren op Author!
  • Search Syntax: verbeterde boolean operators, property search, wildcard search, ... vb. Created = today; ik heb wel opgemerkt dat de Size property niet degelijk werkt. bv. Size<50>
  • Search Box scope: Men kan eenvoudig de default scopes wijzigen of nieuwe scopes aanmaken.


Er zijn nog 101 verbeteringen op te noemen. Kortom, deze tool is een echte aanrader! Enkel de kostprijs valt een beetje tegen :-)

Screenshot

No comments: